torsdag 5 oktober 2017

Rispapper, decoupage

Hej på er! 
Ska nu göra något jätte läskigt som jag aldrig har gjort förut.
Fick en förfrågan av Inger om jag ville göra fyra gästinlägg i 
Oktober om rispapper på den här bloggen.
Lite tips på vad man kan göra med rispapper, men jag har ALDRIG skrivit på en blogg tidigare.
Jag började med decoupage i maj i år och är helt självlärd.
För övrigt så är jag en "tjej" som blir 50 år i november och har alltid hållit på och pysslat med något.
Mest har det blivit kort i alla dess former.
Ifall ni undrar så heter jag Monica Rundström och kommer från Vänersborg.
 
Den här tänkte jag piffa upp lite med decoupage med Rice paper, kan det bli nåt av den tro?
Nu kör vi tycker jag, så får vi se vad det blir av den...

Stansar ut tre olika storlekar på cirklar med punchar på vinyl.
Går även att använda bred maskeringstejp
Stansar ut samma cirklar på ett vitt rispapper,  men även ett annat papper under. 
Annars fastnar rispappret i punchen.
Men här ska du inte använda cirklarna, utan hålen som blir i rispappret.
 Måtta var du vill sätta dina motiv och sätt klisterlappar där du inte har tänkt att ha motiven.
Ta nu rispapper med hål i mitten och limma fast runt de blåa prickarna.
Riv vitt rispapper i lagom stora bitar.
Börja nu att täcka hela glaset genom att limma alla bitar omlott på varandra tills allt är täckt.
Går alldeles utmärkt att gå tillbaka när det har torkat och lappa på där det har missats, syns inte sen.
Nu är allt täckt med rispapper och Mod Podge. Låt torka ordentligt.
Ta en nål och plocka bort prickarna.
Riv ut motivet du vill ha och är det stort och glaset är rundat, så riv även lite ner i motivet. Tex mellan blad eller kronblad, där det sen inte märks att det blir lite omlott mot slutet. 
Det är bättre att det blir så än att hela motivet blir rynkigt.
Limma lite under motivet på glaset där motivet ska sitta. 
Håll fast motivet när du börjar limma, alltid från mitten och utåt för att minska rynkor och bubblor. Limma tills hela motivet har täckts och låt det torka.
De tomma cirklarna kan man låta vara eller så duttar man på frost.
Jag har använt Kristall Gel.
Älskar Liquid Pearls och använder det ofta. 
Här har jag duttat små pärlor runt om cirklarna.
Även här är det liquid pearl.
 Så här blev den.
En murgröna och ljusslinga i.

Hoppas att detta kan ge er lite inspiration och lust att prova på.
Monica

2 kommentarer:

  1. Så fint det blev Monica! Verkar som att du aldrig har gjort annat än bloggat - bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Så fina! Jag blir sugen på att pröva! Hitintills har jag endast gjort dekupahe på blockljus och några betongföremål som jag först målat vita. Med vänlig hälsning, Britt-Marie

    SvaraRadera