torsdag 26 oktober 2017

Julkulor & Rispapper

Då var det dags för mitt fjärde och sista inlägg här med rispapper.
Idag tänkte jag göra julgranskulor i två olika modeller, men de passar ändå ihop.

Den här plockade jag fram från mina julsaker och den är ca 14 cm hög. 
Kan hängas i fönstret eller i någon dörröppning.
Jag börjar med att måla med Gesso i tre lager för att inte färgen ska lysa igenom.
 Gesso täcker färgen bra, men inte stjärnan. 
 Det får bli ett lager med rivna bitar av vitt rispapper också.
Använder Mod Podge Sparkle till detta, så det glittrar fint.
 Sätter bitarna så de överlappar varandra, svårt att se på den vita färgen.
 Här kan man se att det glittrar.
 River ut motivet jag vill ha.
 Limmar under och sen från mitten och utåt med mod podge.
Sätter fast ett fint rött band runt kulan från två håll, då blir det fyra band som möts där uppe.
Använder vanligt lim till detta.
Fyller ut med lite gröna kvistar från ett rispapper.
Lite snö effekt blir fint på också.
 Använder en pensel och duttar på snön runt om tills jag blir nöjd.
Närbild på snön.
Så här blir den färdiga kulan...
 ... och så här. Kulan är helt förändrad.

Nu blir det tre små stjärnor i glas, men med samma sorts tomtar på.
 Trär stjärnan på en blompinnar och målar två lager med vit akrylfärg.
 Använder samma Mod Podge Sparkle på dessa.
De har samma motiv på båda sidorna och även dessa får lite snö på sig.
 Lite röda prickar med Liquid Pearls runt stjärnan och några in från varje spets.
 Här har vi det färdiga resultatet.
Har tyvärr ingen gran än, så jag får visa dom så här istället.
 
Jag hoppas att ni fått lite tips och idéer på vad man kan göra med rispapper dessa veckorna.
Det är bara fantasin som sätter gränser för vad man kan skapa med rispapper, finns så mycket fint man kan göra.
Lycka till allihopa och tack för de här veckorna.
Kram Monica
 

1 kommentar:

  1. Gorgeous project. Love the vintage Christmas ornament and the beautiful stars too. Thank you for the pictorial. I'm going to give it a try :-)
    Hugs,
    Lena

    SvaraRadera