tisdag 7 oktober 2014

Spöke

Idag är det Halloween förberedelser även på min dag. Får jag presentera... 
Herr Ostduksspöket Wiberg, från Skäls-spöke.


Jag älskar att göra Halloween pynt tillsammans med mina barn, så idag är inlägget ett enkelt spöke som även icke pyssliga barn kan göra. Jag rekommenderar plast/gummihandskar för det blir kletigt. 

Följande har använts:

Ostduk
Sax
Gummihandskar (både till dina händer och en att lägga frigolitkulan i)
En 0,5l petflaska med vatten i
Grövre ståltråd
En mellan stor frigolitkula/kan använda vattenballong 
Lim (jag valde trälim pga ekonomiska skäl, det går åt en hel del)

Jag har även använt:
Svart papper
Led värmljus (mitt är ett sådant ljus som "flammar")


Montering till spöket;
Frigolitkulan ligger i handsken, som är fäst under korken på petflaskan. Jag klippte till en bil tjock ståltråd i lagom längd till armarna (tänk på att ha den dubbel) och fäst den i ståltråden som du fäste huvudet med. 

Klipp till ostduken så den täcker bak till framsida (ett stycke). Jag använde 2st x dubbelt lager ostduk. Alltså 4 lager om man räknar så. Ha ostduken minst dubbel när du klipper den, för annars kan det ta på tålamodet.


Nu tog jag och kladdade in ostduken i trälim, jag hade den som en boll i handen och jag snålade inte med limmet. Sen är det bara att reda upp bollen och hänga på den på "spökstommen". Ostduken är inte så ömtålig med limmet på sig, så det går ganska lätt att reda upp bollen. (jag har valt att ha det lite trassligt ner till)

När limmet har torkat, så ta en pensel eller händerna och kladda på mer lim när den sitter fast på "stommen".
När sista lagret lim torkar, kan du klippa ut ögon och mun i svart papper, som du kan klistra på när spöket torkat.

Nu är det klart :)  Spöket gjordes så sista limtorkningen skede över natten.


Ho ho ho önskar er en trevlig Tisdag och vill även meddela er att det går att förbeställa adventskalendern i PYSSELTAGEN (denna länken tar dig direkt dit) redan nu. Jag älskar överraskningar och presenter så jag ska beställa min nu med det samma... Hejdå
Kram Malin



1 kommentar: