måndag 17 februari 2014

Lite tips

Karolina är på resande fot så idag blir det ett litet tips från mig istället :)

Förra veckan kom det in fler dies i butiken som man kan göra rullblommor med (tyvärr redan slut, men är beställda igen, hihi) och jag passade på att köpa en av dem. Det var en mindre variant och den gör små söta miniblommor. Ganska lika minirosorna som man gärna köper :)


Jag börjar med att stansa ut en hel hög med  blommor, oftast använder jag vit cardstock, akvarellpapper eller kaffefilter.

Sen sätter jag mig antingen i pysselrummet eller framför TV med blommorna, Quillingverktyget, och Glossy Accents och så rullar jag. Det går ganska fort och när man väl har gjort det ett par gånger så går det snabbt :)

Som ni ser på den rosa blomman som jag inte rullat ännu så har jag missat lite när jag stansade ut. Men det gör inget! För när man har rullat ihop blomman syns det inte alls :)



 Ser ni, man kan inte se vart jag missade i stansningen:) Så släng inga blommor om ni misslyckas lite, testa att rulla ihop dem först! Kanske till och med blir en snyggare, annorlunda blomma :)



 Ibland lämnar jag blommorna som de är och dekorerar dem när jag ska ha dem, och ibland dekorerar jag dem med pärlor, Glitterlim, Mister eller kanske färgar jag kanterna med distresserna.

Idag valde jag att dekorera mitten med lite pärlor. De till vänster på bilden tog jag vara vanliga yttepyttesmå pärlor, la en liten dutt med Glossy Accents och tryckte dit pärlan. Nackdelen med detta är ju att ibland kan hålet i pärlan synas om man tittar riiiiiktigt nooooga.

De till vänster har jag använt mig av blompistiller. Det är ett billigt alternativ och det blir superfint i de minsta blommorna! Lite lättare att limma fast oxå.

Släng inte stjälva stängeln när du klippt av pistillerna! Perfekt att ha när du ska göra egna minirosor och behöver stjälkar!



Här är dagens skörd. Sammanlagt med utstansning, rullning och dekoration tog detta mig knappt en timme att göra och nu har jag massa fiiiina blommor att dekorera mina kommande alster med :)


Material:
Mini Rolled Roses - Die-Namics Die, slut men beställda. Men denna och denna finns och de är lika fina de :)
Vit cardstock
Blompistiller, beställda och på väg till butiken :)


Har du inte provat på rullblommor tidigare tycker jag absolut att du ska göra det!

Kram
BellaMio

1 kommentar: