torsdag 9 februari 2012

Tips&Trix-torsdag -Dragspelskort


Annorlunda kortvikningar är inte riktigt min specialitet, finns några varianter som jag gör lite då och då men ofta blir det enkla 6x6". Tycker egentligen oftast att det är roligare att färglägga och gegga med egna bakgrunder och dekorationer än att snickra ihop färdiga kort :)...
Härom dagen tog jag mig i alla fall i kragen och letade upp en för mig ny kortvikning som jag tyckte var lite kul- ett dragspelskort. Hittade en tutorial här på ett fyrkantigt kort med Spellbinders Labels One. Jag ville ha ett lite större kort så jag tog en annan Spellbinderdie och fick därmed göra om måtten lite. Här är alltså en beskrivning på min variant:

Stansat ut fram-och baksida i Kraft CS med Spellbinders Curved Rectangles:


Inuti kortet använder jag ett dubbelsidigt mönsterpapper som är "dragspelsvikt". Detta är tänkt som ett herrkort och då tycker jag Maja Designs härliga "Skärgårdsliv" passar så bra. Mät dina stansade sidor och se vilken höjd och bredd som är lämplig. I detta fall blir det lagom med 5 1/2" höjd och 3 5/8" bredd på varje "vikning". Ett 30"-papper är alltså för kort och måste skarvas:


Dessa två bitar är alltså 5 1/2" x 10 7/8" resp 5 1/2" x 7 1/4" ( jämna och bra mått, jag vet :) )
Bigar den längre vid 3 5/8" och vid 7 1/4" och den korta vid 3 5/8".

Tejpar ihop:


...och då ser det förhoppningsvis ut så här:


Rundar hörnen med hörnstans.

Dekorerar sen insidan lite. Det marina temat på pappret passar kanonbra ihop med "Sail Away" stämpelkit från Darkroom Door. Distressdynor Faded Jeans och Walnut Stain:


Väljer sen ett mönsterpapper till fram- och baksidan (även detta från "Skärgårdsliv") och stansar ut med samma Spellbinder:



Limmar fast på Kraft CS:en och dekorerar lite. OBS att kortet hålls ihop med ett band som man med fördel fäster på framsidan under sitt motiv eller vad man nu väljer att ha där.
 Fäster sen fram- och baksidan  med dubbelhäftande tejp på de yttersta sidorna (på baksidan):


Lite finish på framsidan, bokstäverna är skumgummistickers som lackats med Crackle Accents. Siffrorna är TH grungebokstäver som distressats röda och lackats på samma sätt. Röda halvpärlor, rödrutigt band  och en liten metallfisk :)  :


På insidan en Grattishälsning och plats för namn:


Ytterligare en Spellbinders- Labels Ten.

Baksidan. Använt några av de bårder som finns på alla Maja-papper:


Hoppas ni får lust att testa. Man kan så klart ta vilka dies man vill till front och baksida, gäller bara att mäta rätt och biga på rätt ställen :).

Lycka till!

KRAM!
Eva

2 kommentarer:

  1. Oj vad fint.Detta måste jag verkligen testa.Tyvärr funkade inte länken på tutorialen.
    Ingela

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela! Kul att du gillade kortet. Konstigt med länken, för mig funkar den. Tutorialen på den fyrkantiga versionen finns i alla fall att hitta på Splitcoaststampers, Gå till "resources" och leta efter "Accordion card".
    Lycka till!
    Eva

    SvaraRadera