fredag 25 november 2011

Pyramidask och Trekantsask

Idag visar jag två söta askar som är enkla att göra och lämpliga att fylla
med något gott till mottagaren!

Jag har använt enfärgad cardstock som bas till mina men det går
också bra att använda ett lite stadigare mönstrat papper.



Förskräcks nu inte när ni ser mallarna. Jag ritade av mina mallar och
satte ut de mått man behöver. Mitt råd är att göra en mall först även
om det tar lite tid. Sen går det så snabbt att göra både en och
flera askar vid behov:)

Pyramidask








Mall
Börja med att rita ett kors 30 x 30 cm.( bra med
rutigt papper)
Rita gärna en fyrkant i mitten 10 x 10 cm


Förläng "fyrkanten" med 2,8cm åt båda hållen.
Vid spetsen gör en markering 2 cm ner och 2,4 cm ut.
Gör likadant på alla fyra spetsarna. Rita runt och klipp.
De streckade linjerna bigas.

Närbild

När jag hade klätt min ask gjorde jag hål
 och satte dit en öljett i varje spets.

Trekantsask



Mall
Utgå från en rektangel 10x 8 cm.
Triangelns höjd 9,5 cm.
Flärp A upptill och nedtill är spegelvänt lika.
Liksom B upptill och nedtill.
Mittflärparna också spegelvänt lika.
MÅNGA MÅTT MEN JAG LOVAR DENNA ASK
ÄR SUPERLÄTT ATT VIKA NÄR NI VÄL HAR MALLEN!


Närbilder



Som stängning klipp ett hack i spetsarna som nedan.
Den övre spetsen som bilden till vänster och den
nedre spetsen som bilden till höger.


Hoppas ni inte tycker det verkar för krångligt utan vågar prova!

Sist men inte minst en liten materiallista
vad jag använde till mina askar:

Röd och Brun cardstock
och Hope
QK julstjärnor m akrylprick
MS grankvistpunch
Sigill
Röd paper pen
Metallornament m pärla
Spets
Hjärtbrads, öljetter

Trevlig Helg! 1:a advent på söndag :) Yes!
Kram Linda



4 kommentarer:

  1. Detta blir en utmaning, men måste prova ;-)
    Det blir lite julpyssel....
    Tack för skiss och fin förklaring.
    Trevlig helg på dig oxå!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för skisserna. Ska testa detta.
    Snygga och trevliga att ge bort. Kram

    SvaraRadera
  3. Wow! Så snygga! Ska nog anta utmaningen att få alla mått rätt :)!!
    Kram!

    SvaraRadera