måndag 5 september 2011

Tags med Distress Stains!



Ja, till slut har även jag fallit till föga och införskaffat några Distress Stains. De har ju funnits ett tag och sett lockande ut men jag har liksom stretat emot lite och tänkt att nog måtte jag klara mig med alla mina distressdynor och refillers- vad tillför egentligen stainsen?  Pja, kolla här på Tims egen demo som förklarar skillnaderna så förstår ni också att det inte går att leva utan stains, haha! Skämt åsido så går det väl ganska umärkt men stainsen har ju några poänger jämfört med de övriga.  Huvudsakligen att det går väldans mycket snabbare och lättare att färga in med stainsen än med dynor och infärgningsverktyg,  man får intensivare färger än med dynorna och stainsen behåller sin reaktivitet med vatten vilket inte refillers som man blandar med vatten till mist gör på samma sätt. Man får alltså inte lika kuliga effekter av att spraya vatten på en mistad yta som på en som är infärgad med stains.
Däremot får man ingen större precision med stainsen men det är ju också lite av charmen- man kan inte riktigt förutse hur resultatet ska bli men alla alster blir unika :)

I alla fall så fick jag i förra veckan hem mina 5 första färger, nämligen Wild Honey, Fired Brick, Peeled Paint, Broken China och Vintage Photo- man kommer ganska långt med realativt få färger faktiskt ( fast nåågra till är redan beställda, måste jag erkänna... )

Sen är det bara att prova sig fram, hur kul som helst och fort går det också. Jag testade på ett antal tags ( hemmagjorda av albumblad ) och det blev rena massproduktionen, haha! Tänkte visa några idag och resten vid ett annat tillfälle, nästa måndag kanske.

Först en jultag, med tomteEdwin:


Själva tagen är embossad med denna embossingfolder och sen infärgad med Vintage Photo. Ville få en sliten look så jag sandpapprade lite och strök på lite förtunnad Gesso också. Edwin är målad med distressrefillers ( såklart) .

 Övrigt material:

Weathered Clock - Sizzix Bigz BIGkick/Big Shot Die By Tim Holtz
Tattered Leaves TH die
Journaling Tickets - Tim Holtz idea-ology
MS grankvistpunch
Rosor av olika storlekar
Hug snug seam binding band-creme
Spets donerad av svärmor :)
Vit acrylfärg



Sen kommer en med lite annat stuk:



Här har jag blandat Broken China och Vintage Photo, sprayat lite vatten för att få "kanterna" att flyta i varandra och torkat med embossingfönen. Sen har jag stämplat med en stor kartstämpel infärgad med stain (Vintage Photo), ger ett inte lika skarpt avtryck som dynan.  Ovanpå det ett par stämplar från TH-set bla detta. F ö blomma utstansad ur boksidor med Tattered Florals die, fjädrar, punchinella och brad från byrålådan. Metallcharm från detta set. Snöret är infärgad med Distress Stain Broken China.


Så en riktigt färgglad en :) :


Wild Honey, Fired Brick och Peeled Paint. Stämplat med en bakgrundstext från ett TH julset med Peeled Paint-stain. Samma textstämpel finns i detta kit, fast i lite mindre format. Stämplade sen denna textstämpel från RoxStamps på tagen men upptäckte att det syntes dåligt, bakgrunden var för mörk. Reparerade med en mindre tag som jag stämplade lite på sniskan och passade in med texten på stora tagen, satte fast med distanskuddar för en lite kul effekt. Ansiktet är från ett Hampton ART-kit, just detta slut men det finns några andra roliga kvar ( och det är dessutom REA på dom, halva priset :)).  Stora Swirlen  är utstansad med Elegant Flourishes - Sizzix Bigz BIGkick/Big Shot Die - Tim Holtz, lilla kommer från ett set med grungeboardfigurer- båda är distressade och lackade med Crackle Accents.

Har ni fått nog av tags för idag :) ? Fortsättning följer om en vecka eller så.

Ha en härlig vecka!

KRAM / Eva





4 kommentarer:

  1. Så kjempeflotte tags! Nydelig den juletagen! :)
    Jeg har vel fire farger med Distress Stain, men jeg har aldri brukt dem på noe. Jeg testet litt på noen tags, men klarte liksom ikke å få til noe, og fargene var vel ikke helt riktige... Vurderer faktisk å selge mine. :p

    SvaraRadera
  2. Helt underbara. Vissa saker klarar man sig inte utan:)

    SvaraRadera
  3. Helt underbara!
    Hur stora skär du tagsen?
    Hälsningar Eva

    http://evafre.blogg.se/

    SvaraRadera
  4. Eva- jag gör dem mestadels 8x16 cm. Fler kommer imorgon :)
    Kram/ Eva

    SvaraRadera