tisdag 8 mars 2011

Vintage album och vad finns på mitt bord...

Hej!

Ja då var det tisdag igen och idag tänkte jag visa vad vi gjorde på den senaste kursen, Torsdagen den 3/3.
Vi gjorde ett vintage album med massor av egengjorda dekos. Jag har konstaterat att jag är en tidsopptemist när det kommer till att hinna med alla egengjorda dekos, men men... Så här blev det!


Framsidan med den grymt snygga tofsen som kommit in i butiken;) Hug snug band, utstansad fågel och gångjärn.


Sen kan jag inte ha kurs utan att det ska stämplas lite. Denna snygga klocka kommer från ett Tim Holtz set. Stämplad, utklippt och distressad!



Den snygga fågeln på kvist är en av de nya snygga diesen som Inger fått in. Gångjärnen är en Tim Holtz dies, utstansade i grunge paper. Gångjärnen har blivit behandlade med först Walnut Stain. Sen direkt en liten dust med Perfect pearl, Heirloom Gold. sedan en dust med vatten för att sätta färgen. När allt är torrt målade jag det hela med Crackle Paint, Rocky Candy. Tunt lager! Effekten blev rostliknande.



Första uppslaget! Chipborden, ramarna, är utstansade med en Tim Holtz dies och behandlade på samma sätt som gångjärnen. Alla chipborden i albumet har fått denna behandling.



Närbild på de underbara nya pinsen som också kommit in nyligen. Mumsigt bling! blommorna är gjorda på recept från en artist som heter Donna Salazar. Cirklar utklippta i gammla böcker, tex ordböcker. Mista cirklarna lätt, knyckla ihop och veckla ut igen. Härligt skrynkliga!
Sen tar du två tre cirklar ihop, pytte lite lim i mitten på varje lager så dom sitter ihop. En limcirkel, ca 1,5 cm stor på ett teflon underlägg. Ta mitten på blomman och sätt på limcirklen. Sen tar du och "nyper" ihop blomman i mitten.
Det kommer att bli en "knöl" i mitten, men den glimmar man bara med lite stickles av valfri färg. När man fått lite vanna på denna blomma kan man få "knölen" på baksidan;)



Nästa uppslag!



Nyckelhål och de stämplade biljetterna kommer från Tim Holtz.



Till vänster på bilden har vi en scalop cirkel. Vikt med band virat runt sig och en av de nya charmsen.
Till höger har vi nyckel från en Tim Holtz dies och filmstripen kommer från ett Tim Holtz stämpel set.


Blomman är gjord av spets och i mitten har vi ytterliggare en ny charm;) Wish är stansat med en Tim Holtz dies och sedan utstansad med en oval dies från spellbinders. Både fågeln på kvist och wish texten har först blivit distressade med Vintage Photo och sedan stickles Frosted Lace.



Baksidan av albumet! Här satte jag bitarna som jag klippte av från framsidan. Kalenderstämplen är ytterliggare en stämpel från Tim Holtz. Journal stämplen är en gammal stämpel från Maya Road.



Det har kommit in ullband så det var vi tvungna att testa. Det fick bli en ihopa snirklad blomma.




Gångjärnen ser svarta ut på fotot, men dom är rostfärgade.

Övrigt material som vi använde;

Album ringar
Tissu tape
Craft cardstock
Alla sidorna är utstansade med Tim Holtz kant dies i chipbord ark, 30x30 finns i butiken
Mönstrade papper från Teresa Collins; fram och baksida, första uppslaget, andra uppslaget.


Jag hade 6 fantastiska tjejer/damer på denna kurs. Och vad kan jag säga mer än fantastiska elever som tålmodigt lyssnade, distressade, mistade och skrattade. Det var tyst emellanåt också, tro det eller ej, men tungan rätt i mun och hög koncentration...

Tack så jättemycket för ert förtroende tjejer/damer. Vi ses väl snart hoppas jag!





Och vad finns på mitt bord då?...
Lite änglar som ska bli något att pryda väggen med.
Jag lämnar er med en liten teaser.


Kram

Erika

4 kommentarer:

  1. Wow så himla snyggt och så många läckra detaljer!
    Och du det är nästan lite fräckt det där, vill ju se mera NUUU!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Väldigt snyggt!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Det var en jättekul o inspererande kurs, du är så smittande glad o kreativ, ser framemot nästa gång jag ska på kurs
    kramar Annette

    SvaraRadera
  4. Linda Kindberg8 mars 2011 kl. 21:28

    Wow vilket härligt album med fina detaler!
    Kram

    SvaraRadera