torsdag 13 januari 2011

Tips&Trix-torsdag -Smällkaramellask!

Jag lovade ju härom dagen att fixa en liten tutorial på karamellasken so here we go!
En beskrivning av asken finns även i Julnumret 2010 av Magnolia Ink Magazine så jag kan alltså inte ta åt mig äran av idén =), men om man nu inte är lycklig ägare till nämnda tidning så är det i alla fall så här man gör:

Ta ett 12x12" CS, biga vid 2,5 , 5 , 7,5 och 10":


Vik i bigningarna , i  sicksack till att börja med så att hela pappret är ihopvikt. Sen dags att mäta lite i kanterna. Här kan man förstås välja lite själv hur lång ask resp ändar man vill ha. Dessa mått ger en  askdel som är ca 15 cm, vilket passar perfekt  t ex till ett par små IKEA-blockljus :)
Närbild på ena änden:


Mät från kortsidan och markera längs långsidans båda kanter 1/2", 1 3/4 " och 3".  Vid 1 3/4" dra ett streck med linjal tvärs över och markera vid 1" in från båda kanter.

Dra sen streck mellan markeringarna så här:


Ta fram stora saxen och klipp ( genom alla lager samtidigt)  bort trianglarna. Veckla ut, så ser det förhoppningsvis ut så här:


Vill man rugga och inka kanter så är det dags att göra det nu:



Om man vill kan man ju passa på att dekorera sidorna innan man klistrar ihop asken. Jag tycker det går lika bra att göra efteråt. Till monteringen använder jag min breda dubbelhäftande älsklingstejp från Biltema... som av en händelse så råkar den passa perfekt i bredd:


Tejpar en bit över hela den lite smalare änden...


...och klipper bort överskottet:


Lim går säkert lika bra, fast det blir ibland lite stelt, så jag föredrar tejpen i detta fall, eftersom ändarna behöver vara lite böjliga.

Voilà! Färdig! ( I princip =)  ), bara att snöra ihop i ändarna med snygga band:




Pga tidsbrist ikväll får denna vänta lite på sitt pynt, så jag fuskar lite och visar de redan färdiga igen :) :




Snabbt, enkelt och ganska effektfullt som presentförpackning tycker jag :), hoppas ni får lust att testa !

Ha en fin torsdag!

KRAM / Eva


4 kommentarer:

  1. Kanon Så fina Tack!!!

    SvaraRadera
  2. Jättefina smällkarameller du gör!!! Och tut:en är ju lysande, tack för den :D

    SvaraRadera
  3. Den blev verkligen uppskattad!

    SvaraRadera