torsdag 16 september 2010

Tips & Trixtorsdag- 3-D-stämpling!


Så var det torsdag igen och min tur att tipsa och trixa. Håller med Mio om att det är lite kul för man lär sig ju en hel del nya saker på köpet när man snokar runt på nätet efter idéer.
Idag tänkte jag visa hur man kan 3-D stämpla med maximal precision :) ! 3-D-stämpling går ju ut på att stämpla ett motiv i 2 olika färgnyanser ovanpå varandra med lite förskjutning så ena bilden blir som en skuggning av den andra vilket ger en 3-D-effekt. Detta kan man ju göra ganska bra på fri hand om man använder clearstamps, i alla fall om motivet inte är för fint och detaljerat. Använder man träklossmonterade stämplar eller väldigt detaljerade clearstamps är det betydligt svårare att få stämpeltryck nr 2 på exakt rätt ställe. Men- det finns hjälpmedel för allt ! :) I detta fall handlar det om en fiffig manick som heter Stamp Positioner. En sån har jag haft liggande ganska länge i en låda utan att komma mig för att ta reda på hur man använder den, men nu fick jag alltså ett utmärkt tillfälle.

Börjar med att skaffa mig en bakgrund att stämpla på, i detta fall en cirkel som jag skär ut med Martha Stewarts cirkelskärare- en favorit som jag inte förstår hur jag klarade mig utan förut =):

Tänker ha en vit skuggning så bakgrunden måste vara ganska mörk för att det ska synas bra. Distressar min cirkel med Wild Honey, Tea Dye och Rusty Hinge.

Sen är det dags att stämpla det ljusa stämpeltrycket, har valt ett höstträd från Inkadinkados set Fall Season med ganska mycket snirkliga tunna grenar. Stämplar med vit pigmentdyna, i detta fall Brilliance Moonlight White:


Sen är det dags att ta fram sin Stamp Positioner som består av en tunn acrylplatta avsedd att stämpla på och ett lite tjockare acrylblocks"L", dvs ett stödhörn för den tunna skivan och acrylblocket med stämpeln:
Tar sen samma clearstamp och stämplar på acrylplattan, denna gång med Staz´On Timber Brown. Viktigt då att både plattan och acrylblocket ligger perfekt an mot stödhörnet:

Ta sen den stämplade acrylplattan och måtta in stämpeltrycket mot det vita stämpeltrycket med någon/några mm förskjutning så man får den skuggeffekt man önskar. Det är jättebra att ha satt fast pappret man stämplar på mot underlaget med dubbelhäftande tejp så det inte glider, här snackar vi ju mm-precision, haha!
Lägg sen stödhörnet an mot acrylplattan så här:

Ta sen bort acrylplattan men se till att stödhörnet inte rubbas ur fläcken, ta acrylblocket med stämpeln och stämpla med hörnet som stöd. Ytterligare en avgörande detalj är förstås att själva stämpeln inte glidit på acrylblocket, vilket ni säkert redan räknat ut :)... :

Har man sen haft tungan rätt i munnen så blir det så här:

Ganska läckert, eller hur?

Passade på att göra ett inspirationskort till Septemberutmaningen- tema höst med bara egengjorda papper och dekorationer:

Bakgrunden är gjord m h a glimmermistar (orange, grön och guld), i alla kanter har jag stämplat med ett par texturstämplar från Clearstampsetet Tattered Textures. Allt papper utom kortstommen är akvarellpapper, även rosen och bladen är gjorda av akvarellpapper färgat med distresser. Pärlduttarna är gjorda med Paper Pen Gold- älskar den, blir perfekta runda pärlor varje gång (utom när jag inte orkar vänta på att det ska torka och är för snabb med att pilla på dom =) )

Det var vad jag hade att bjuda på idag, skulle förstås vara jättetrevligt att få se några 3-D-stämplade septembertävlingsbidrag dyka upp här i bloggen... ;)...

Önskar er en riktigt skön torsdag!

KRAM! / Eva


4 kommentarer:

  1. Men skit så fräckt gjort, och riktigt snyggt blev det. Detta måste prövas, tack för tips & trixs.

    SvaraRadera
  2. Hur fint som helst!!! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera