torsdag 2 september 2010

Tips och trix-torsdag: Diaper Fold Card!

Hej på er!

Sent omsider, men det är fortfarande torsdag, så kommer här mitt tips&trix för den här veckan; nämligen ett Diaper Fold Card, eller på svenska; ett kort med "blöjvikning". Har sneglat på dessa kort länge och till slut är även jag tvungen att testa, tänkte att jag samtidigt kan dela med mig till er hur man gör dessa kort.
Superenkelt, men jag står för de enkla tipsen här... ;D

Man startar med ett kvadratiskt papper i valfri storlek, jag tog här ett helt 12x12 papper för skojs skull. Jag viker det på diagonalen och plattar till ordentligt med bone foldern så det blir en snygg vikning.
Nästa steg är att vika den ena snibben åt motsatt håll, på mitten av papperet ungefär.
Och likadant åt andra hållet....
Sen viker man ned den yttre översta snibben, voila! Bara att dekorera! Det är bra att ta ett papper som inte är alltför styvt. Jag valde ett dubbelsidigt mönstrat papper.
Eftersom det nu kallas blöjvikningskort så valde jag att göra det som ett "Välkommen till världen"-kort. Jag har här lagt i ett kvadratiskt kort för att kunna skriva något på, chalkade på kanterna bara och dekorerade med en enkel rosett.

Det bästa med den här kortvikningen är att man liksom kan få plats med lite smarrigt godis i om man vill, eller ett par söta babysockar för den delen... Men här tänkte jag mig att ett par nyblivna föräldrar kanske skulle uppskatta lite gott godis... Det skulle jag i alla fall ha gjort...;D

Ni undrar vad jag använt, eller hur?

Rosa spets


Jag önskar er trevligt pyssel! Vi ses snart igen för jag har fått ett härligt paket av sötaste Inger, att sätta skärmaskinen i. Ja ni har väl sett alla nyheter som rasar in i butiken?
Massa läckert och nu längtar jag snart efter att sätta igång med julpysslet!

Kramar, Cath.

3 kommentarer:

  1. Jättefint kort!! Fina dekorationer som sticker ut vid blomman!

    Tala om sammanträffande - det var samma vikning på Make and Take på Scrapparazzi i onsdags...

    Charlotta

    SvaraRadera
  2. Hur fint som helst.
    Enkelt, snyggt och stil ren men ändå rent lyxigt.
    Måste prova att göra ett sånt här kort någon gång. Tack för tipset.
    Kram Louise

    SvaraRadera
  3. Sånna här gjorde vi i skolan när vi skulle dricka... Fanns inga muggar, så vi fick ta det som fanns till hands, d.v.s. ritpapper. Har inte haft en tanke på att man skule kunna göra nått kort av det. Kul.
    Kram
    Linda

    SvaraRadera