torsdag 5 augusti 2010

Tips & Trix-torsdag!!

Igår när jag surfade runt lite snubblade jag över en sak som jag bara var tvungen att testa!!! Och så klart passade jag på att fota samtidigt :)

Ni har väl sett det läckra Microbeadsen från Martha Stewart i shoppen? Nu ska jag visa er varför ni måste köpa på er några såna flaskor, hihi...



1. Först och främst skär jag till två tag's (du behöver bara en men jag passar på och gör två med en gång) av akvarell-papper. Det går ju lika bra med färdiga tags men jag tänkte passa på att visa hur jag enkelt gör läckra tags!

Måtten är 2 x 3,5 tum.



2. Sen rundar jag hörnen med min kantstans.


3. Men idag känner jag för en lite mer snygg tag, så jag plockar fram en cirkelstans (slut just nu i shoppen) som är 1 tum och stansar ut en cirkel i skräp-papper.



4. Sen viker jag den på mitten två gånger. Var noga!



5. Nu märker jag ut vart mitten på tagen är. På den kortaste sidan.



6. Nu lägger jag cirkeln som fortfarande är vikt på mitten exakt vid mittmarkeringen på tagen. Och så en linjal under.
Och så ritar jag runt alltihopa med en blyertspenna.



7. Nu ser det ut så här!
Dax att plocka fram saxen och klippa längs det ritade.


8. Utklippt och så har jag stansat de övre hörnen oxå med kantstansen så jag fick runda hörn där med. Och så gjorde jag ett hål med min crop-a-dile.
Visst blir det en riktigt snygg tag! Och enkelt är det ju oxå. Om man vill kan man ju spara en och sedan bara rita av nästa gång man behöver en tag.



9. Nu över till själva dekorationen av tagen.
Jag har stämplat en swirl i ena hörnet med svart Stazon.



10. Jag plockar fram mitt infärgningsverktyg och distressdynan Stormy sky. Känner mig lite blå idag, hihi... Jag färgar in tagen tills jag är nöjd.



11. Jag stämplar över hela tagen med en textstämpel med samma distressfärg, Stormy Sky.



12. Sen tar jag ett par sprays med en glimmer mist oxå. Jag valde så klart en blå!! Och eftersom jag är otålig oxå så torkade jag den med min embossingvärmare ;)



13. Nu kommer vi till det roliga!!!
Man måste vara lite snabb så jag plockar fram allt jag behöver innan jag börjar.
En stämpel, jag valde en stoooor fjäril, embossingdyna (Tim Holtz är helt klart bäst), UTEE-pulver (som jag färgat med lite perfect pearl) och så blåa microbeads.
Först stämplar jag motivet med embossingdynan och strör på riktigt med UTEE. När jag värmer UTEE så gör jag alltid det från undersidan för jag tycker kornen far all världens väg annars.
Medans det första lagret UTEE har smällt och fortfarande är varmt så häller jag på ett lager till och värmer igen. AKTA fingrarna bara för det är VARMT!!!
När andra lagret UTEE har smällt så häller jag kvickt som sjutton på microbeads över alltihopa!!! Det gäller att vara snabb, om UTEE:n inte är tillräckligt varm fastnar inte de små pärlorna.
För mig fastnade det massor med kulor så jag borstade bort lite grann så jag fick en lagom mängd. Sen för att vara säker värmde jag lite till med fönen, hihi...

Så här blev det färdiga resultatet!! Läckert eller hur??
Jag tycker absolut att ni ska beställa er ett par burkar och prova, det är helt klart en teknik som jag kommer att fortsätta med!
Nu ska jag åka till mitt DHL-kontor och hämta ut fina Magnoliasaker som goa Inger skickat till mig!!
Kram
BellaMio

4 kommentarer:

  1. Fantastiskt läckert!!
    Men jag har ju shoppingförbud!!!! Hur ska jag komma runt det... *funderar*
    Kram

    SvaraRadera
  2. Klart läckert!
    Är på husvagnsemester och GLÖMDE min embossingfön!!!Blääää.
    Nu när jag har en massa tid på mig för att pröva detta roliga. Tror du det går att värma med en BRÖDROST??

    SvaraRadera
  3. Verkligen läckert! Måste provas!

    SvaraRadera