söndag 25 april 2010

Receptbok

Söndagkväll... Det är en sån där kväll när det är ganska lugnt här hemma, de flesta styr med sig eget och bara slappar :) Perfekt för mig, för då får jag äntligen tid att visa er min senaste skapelse!

När man blir hembjuden till goda vänner så sitter man där på kvällen och mumsar på någon god middag som kvinnan i huset (oftast i alla fall) har lagat till. Och så säger man -Åh så gott, det här måste jag få receptet på! Men det blir ju aldrig av... När man går hem på kvällen så har ju inte kommit ihåg att ta receptet på den där goda desserten iallafall...

Men det har jag en lösning på nu!!! Jag har gjort en receptbok... Men en speciell sådan...


Så här ser den ut!! Visst är den fiiin?

Till själva omslaget har jag använt 2 ark med Dotted Swiss Cardstock att klä in omslaget med. Pappret mitt på har jag stansat ut med en spellbinder-die och fjärilen med en Martha Stewart-punch (bara äääälskar den!) Som lite extra dekoration har jag knutit en rosett runt flappen som öppnar och stänger själva boken och så har jag dekorerat med ett par pärlpluttar i hörnen.

Men! Jag har oxå stansat ut två stycken gångjärn med min nya älskling, BIG SHOT'en!!! Ja jösses så bra det var av Inger att ta in den maskinen :) Just gångjärnen är en av Tim Holtz läckra dies och jag tror aldrig att jag kommer ångra att jag köpte den...

Gångjärnen har jag stansat ut i grungepaper och sedan målat med svart Crackle Paint. Sen har jag penslat över dem med perfect pearl så det lägger sig ett fint lager med shimmer i sprickorna. Sist men absolut inte minst har jag lackat över 3D-lack. Så läckert!!! Prova får ni se...

Man öppnar boken genom att knäppa upp den överlappande delen till höger. För att den ska hålla sig stängd har jag limmat fast Magnetlås i övre och nedre hörnen.

Jag har konstruerat boken så att det är fickor med receptark instucket i varje. Drar man i bandet får man alltså ut ett kort i Cardstock. Sen har jag klippt till vita cardstock-bitar något mindre än det kortet som man drar ut. Dem har jag lagt i min handväska! Så när jag är hos någon god vän och blir bjuden på något gott så skriver jag helt enkelt ner receptet på ett av korten och när jag kommer hem är det bara att limma dit det ett av korten i valfri ficka!

Smart va?

Sist så skriver jag i den vita rutan som sitter på varje ficka vad det är för recept och vem jag fått det av.


På den här bilden ser man tydligt hur jag satt ihop själva albumet.

Jag har vikt den rosa carstocken som ett dragspel (varje del är 1 tum), sen har jag stuckit in en ficka mellan två veck och fäst dem öljetter. Först och sist har jag limmat fast ett veck på insidan av pärmen både fram och bak. Ett mycket smidigt sätt att göra en bok :)

Baksidan av boken med de läckra gångjärnen!

Så nu när jag har min bok ståendes i köket behöver jag aldrig mer fundera över Goa vänners goa recept :)

Övrigt material som jag använt till boken är:
Mönstrat papper från ScrapHouse design, Bo Bunny, Maja Design och Prima.
Bandsnuttar i olika färger och texturer.
Öljetter i olika färger.
Små och stora bokstäver till texten på framsidan.

Hmmm.... Tror jag fått med allt material nu :)

Nu ska jag sätta mig vid pysselbordet, för jag är så sugen på att knåpa ihop ett litet kort.

Kram BellaMio

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar